Deň objavov

Tím učiteľov Gymnázia, Veľká okružná, pozýva všetkých mladých výskumníkov zo základných škôl v Žiline a okolí zapojiť sa do prvého ročníka online súťaže Deň objavov.

Súťaž je určená pre tímy žiakov 2. stupňa a prebieha v mesiacoch september a október 2023.

Chemické výzvy

Na tejto stránke nájdete aktuálne zadanie súťažného kola z chémie. Nájdete tu tiež aj úlohy z predošlých kôl.

Nečakaná farba (do 20. 10. 2023)

Na dnešný pokus si Florián nachystal tieto pomôcky:

  • tanierik,
  • papierovú kuchynskú utierku,
  • ocot,
  • zopár 5-centových mincí.

Papierovú utierku zložil Florián na polovicu a potom opäť na polovicu. Položil ju na tanier a zalial octom tak, aby bola utierka celá namočená. Umiestnil mince na mokrú utierku a nechal tak - na 24 hodín. Keď sa Florián na mince pozrel na druhý deň, na povrchu mali niečo modrozelené.

Pomôž Floriánovi vysvetliť tento nezvyčajný výsledok experimentu.

Fúkanie bez pahrieb (do 10. 10. 2023)

Florián si tentokrát doma nachystal tieto pomôcky:

  • obyčajnú bavlnenú vatu vo veľkosti vlašského orecha,
  • alkohol,
  • teplomer.

Najskôr položil nerušene teplomer na stôl na tri minúty. Bol to ten istý teplomer ako v minulom experimente. Potom fúkol svoj teplý dych na teplomer 15 krát a kvapalina v teplomere stúpla. Vatu potom namočil do alkoholu a podobne ako v experimente so železnou vlnou ju omotal okolo teplomera. Potom 15 krát fúkol na alkoholom navlhčenú vatu. Kvapalina v teplomere klesla.

Ako je to možné? Pomôž Floriánovi vysvetliť priebeh a výsledky jeho experimentu.

Záhada horúcej nádoby (do 29. 9. 2023)

Florián, študent fascinovaný chémiou, si doma nachystal tieto pomôcky: skúmavka s teplomerom

  • železnú vlnu,
  • 1/4 šálky octu,
  • teplomer,
  • nádobu s vekom.

Experiment začal vložením teplomera do nádoby, ktorú uzavrel. Po piatich minútach si do zošita zaznamenal teplotu. Polovicu železnej vlny namočil do octu a vyžmýkal. Následne ju omotal (viď. obr.) okolo teplomera, ktorý predtým vytiahol z nádoby, potom teplomer s vlnou vsunul opäť do nádoby a uzavrel. Po piatich minútach si zaznamenal teplotu. Prekvapene zistil, že teplota stúpla.

Pomôžte Floriánovi s vysvetlením jednotlivých krokov postupu experimentu a s jeho výsledkom, prečo teplota vzrástla.

Ako vysvetliť riešenie

Vyriešili ste dnešnú úlohu? Vysvetlite ho písomne alebo formou videa tak, aby ste stručne a jasne popísali všetky javy súvisiace s riešením. Môžete popísať podobné situácie, uviesť príklady.

Neponáhľajte sa a vysvetlenie podajte systematicky ako pre človeka, ktorý nikdy o daných veciach nepočul, a chcete mu ich dostatočne vysvetliť.

Pred odovzdaním vám odporúčame dať vaše vysvetlenie prečítať niekomu neznalému problematiky. Pochopil váš myšlienkový postup?

Nezabudnite, kvalita riešenia rozhoduje. Držíme palce :).

O projekte

Deň objavov 2.0 je názov špeciálneho dňa v živote našej školy, dňa, v ktorom skupina študentov GVOZY predvedie a spolu s mladšími žiakmi vyskúša rôzne vedecké experimenty z oblasti chémie a fyziky. Popritom si prehĺbia svoje dizajnérske a staviteľské schopnosti pre inteligentnú budovu s použitím programovateľných zostáv micro:bit. Deň objavov bude pozostávať z 3 dvojhodinových blokov, v ktorých sa žiaci oboznámia so smart technológiami v počítačovej učebni, s pokusmi skúmajúcimi koróziu kovov, ich reaktivitu a elektrolýzu vody v chemickom laboratóriu a s pokusmi zameranými na elektrostatiku v laboratóriu fyziky.

Zaujímavosti

Ako skryť pred nepozvanými očami tajnú správu? Od čias Júlia Cézara vzniklo množstvo šifier, niektoré z nich založené na prvočíselnom rozklade sa viažu k internetovej bezpečnosti aj dnes. Prvočísla sú skrátka stále IN!

Obrázková galéria

Veda v obrazoch

Pošlite nám váš vlastný obrázok týkajúci sa vedy, bádania, experimentovania, radi ho uverejníme.